Biciklista-olimpijac vas savetuje kako da se oporavite od ozbiljne povrede

Na prošlogodišnjem Nacionalnom putnom šampionatu zvanični motocikl trke navodno je prisilio Tejlora Finija da zapadne u opasnu krivinu. Samo sekundu kasnije, Fini, zvezda u usponu na polju profesionalnog pelotona, udario je o pločnik i odnet je sa staze sa složenom frakturom  cevanice. Biće da se ta nezgoda odigrala u samo nekoliko sekundi, ali oporavak ovog dvadesetpetogodišnjeg bicikliste nakon te povrede potrajao je duže od godinu dana.

"Potrajalo je to duže nego što su mi doktori prvobitno rekli, ali mislim da je ta njihova procena bila kombinacija njihovog neznanja kako će moje telo reagovati i njihove želje da ne budu potpuno iskreni sa mnom.”, kaže ovaj dvostruki učesnik Olimpijskih igara. I zaista, kada je biciklistička sezona 2015. godine doživela svoj vrhunac na julskoj Trci kroz Francusku, Fini je bio zarobljen u svom domu, i dalje se oporavljajući od povrede koju je doživeo pre četrnaest meseci.

Osim što je bio primoran da odusustvuje iz svoje discipline, on je iznenađujuće spreman da prihvati posledice: “Različita sam osoba u odnosu na to kakav sam bio pre tog sudara.” Kaže on. “Više vremena provodim razmišljajući o dobroj sreći koja me prati nego o tim nesrećnim momentima.”

 

Fini se sada vratio vožnji bicikla i povratku u formu. Kako je nedavno izvestio Velo Njuz, trenutno se nada da će se vratitit trkama do kraja leta sledeće godine. U idealnom stanju stvari, on se nada da će se vratiti u formu za trke  na vreme da se pripremi za Svetski šampionat u Ričmondu, u državi Virdžinija ovog oktobra.

 

Razgovarali smo sa Finijem o tom kako se on nosi sa mentalnom stranom oporavka i kako to da se vraća čak i fizički spremniji nego što je bio ranije.  Evo njegovih saveta kako se postavite ako želite uspešan oporavak.

Na samom početku se odvojite
"Na početku sam bio usresređen da se vratim trkanju i pomno sam pratio kako ide svima ostalima. I zaista sam se osećao kao da dosta toga propuštam. Stoga sam se potpuno otuđio od sveta trkanja i pokušao sam da pronađem nešto čime ću ispuniti  vreme.” kaže Fini. Njegov savet je da ignorišete sve svoje prijatelje koji na Fejsbuku postuju samo na temu svojih treninga – barem za neko vreme – i da se suzdržavate od iskapanja na rezultatima vaših lokalnih trka.

 

Ne kukumavčite
U redu, možete da malo kukumavčite, ali ubrzo potom morate da krenete da vreme ispunjavate produktivnim stvarima. Za početak to je značilo pohađanje škole letenja i proučavanje slikanja. “Odabrao sam školu letenja jer mi je nedostajao adrenalin koji sam inače dobijao od biciklizma,” Kaže on. A onda se zaludeo likovnom umetnošću. U novom video-zapisu, koji je napravio njegov sponzor Lululemon on je detaljno pojasnio tu svoju novostečenu opsesiju savremenom umetnošću.

 

Prihvatite činjenicu da će se vaše telo promeniti
" Ja sam zapravo izgubio na težini i mišićnoj masi u mesecima koji su usledili nakon sudara, jer je moje telo tako naporno radiilo kako bi fuziniralo cevanicu, “ kaže Fini. Čak i sada, kada se vratio biciklu i treninzima, on kaže da je njegovo telo malo drugačije. Za Finija je bilo važno da ne izgubi iz vida da promena ne mora nužno da znači nešto loše – njegova telesna težina je ostala umanjena i to bi trebalo da ima dobrog uticaja na trke.

 

Suočite se sa sopstvenim strahovima
"Jedna od prvih vožnji na koje sam krenuo po povratku na bicikl bio je veliki uspon izvan Boldera,” kaže Fini. Ali taj veliki uspon tom planinom nije bio namenjen samo njegovim nogama. “Želeo sam da se popnem kako bih mogao da izvedem spust. Znao sam da će spust biti više i više zastrašujući kako budem čekao da ga izvedem.”

 

Gledajte vedriju stranu stvari i okolnosti

Čak i dok je ležao u bolničkom krevetu nakon operacije , Fini ni na tren nije smetnuo s uma fantastičnu činjenicu je njegovo telo kadro da se samo oporavi.  “Ja nisam zarobljen u vlastitom telu, kao što je to bio slučaj sa mojim tatom,” kaže Fini o svom tati, Dejvisu Finiju, koji se bori sa Parkinsonovom bolešću.  “Uz sve to loše što mi se dogodilo, trudio sam se da ne razmišljam da je sve, bez obzira o čemu je tu zapravo reč, tako crno.”

  

Pravite dugoročne planove
Kratkoročni planovi su, čini se, duševna hrana za sportiste: Danas ću se baviti špagom, istrčati koliko treba ili podići najviše što u ovom trenutku mogu. Ali kada ste povređeni, nemate taj osećaj usresređenosti. Sačuvajte zdravzu pamet tako što ćete se fokusiraiti na dugoročne projekte i u i izvan sveta sporta.

 

Vreme koje je proveo lišen sporta Fini je shvatio da neće zauvek biti profesionalni trkač. Krenuo je da razmišlja šta bi to mogao da radi nakon što njegovoj trkačkoj karijeri dođe kraj, razmatrao je da li da se okrene filmu ili da možda krene u projekte u vezi sa odećom sa firmom Lululemon. Takođe je svu svoju pažnju usmerio na trkanje na Olimpijskim igrama u Riju 2016. godine. Ti dugoročni ciljevi sum u pomogli da ne izgubi zdravu pamet zbog toga što ne ispunjava dnevnu normu treninga ili ne postiže dobre rezultate na trkama u tom trenutku.

Naučite da zavolite dobitke ma kavi oni bili

"Neverovatno je kada shvatite koliko ste mogli da izgubite, kaže Fini o stepenu svoje forme. “Ali ja se zaista trudim da uživam u tom procesu. Ima nečeg istinski vrednog zahvalnosti kada gotovo iz dana u dan uviđate dobitke, pa bili oni i mali.”

– A.C. Shilton